Page 78 - ZTSO_100.YILKİTAP
P. 78

Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl  76                                                                                                                                                                                                        Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl  77






                                                                                                                                                                                               planı da demir-çelik yatırımı için Ereğli’yi göstermiş;       görev yerini Hüseyin Hüsnü Bey’e bırakmıştır. Akif
                                                                                                                                                                                               fakat Mareşal Fevzi Çakmak güvenlik sebebiyle başka           Behzat İyidoğan döneminde il olmanın gerektirdiği
                                           Karabük Demir-Çelik Fabrikasının kuruluş                                                                                                            bir yer bulunması gerektiğini belirtmiştir.                   hükümet binası Zonguldak’ta, ilçe yönetim binaları
                                           günlerinden Kuvvet Santralı Ustabaşılığı’ndan emekli                                                                                                Bunun üzerine Mareşal Fevzi Çakmak Ankara’dan uçağa           ise Kozlu ve Kilimli ilçelerinde yapılmıştır. Bunun yanı

                                           Hakkı Yardibi ile gazeteci Aydın Engin röportajı...                                                                                                 binerek 1933 yılında Gökçebey’e gitmiştir. Uçak bir           sıra okullar açılmıştır. Başta ulusal madencilik anlayışını
                                                                                                                                                                                                                                                             yayabilmek için, küreci ustalarının yetiştirilmesi
                                                                                                                                                                                               noktada hava boşluğuna düşmüştür. Uçakların hava
                                                                                                                                                                                               boşluğuna düşmesi, irtifa kaybettirdiği için; bu noktanın     amacıyla Maden Mektebi inşa edilmiştir. 1924 yılında
                                                                                                                                                                                                                                                             Yüksek Maden Mühendisi Okulu açılarak, madencilik
                                           Hakkı Yardibi: Karabük, evet. Karar verildi. Karar verildi; ama fabrikayı                                                                           kurulacak tesis için uygun olduğu, havadan gelecek            bilimleri birikiminin yaratılması amaçlanmıştır.
                                           yapmak için ne lazım? Yol lazım. Yol gerekli. Malzeme gelecek. Peki                                                                                 herhangi bir saldırıyı zorlaştıracağı düşünülmüştür. Bu       Batı Karadeniz Bölgesi’ni kapsayan, Sinop’a kadar olan
                                           nereden gelecek? Havadan gelmez ya. Ee, Ankara-Zonguldak arası                                                                                      nokta, Safranbolu kazasına bağlı Öğlebeli köyünün             bölgedeki tek doğal limana sahip olan Ereğli, takasa
                                                                                                                                                                                               ekime elverişli alanları, bugünün Karabük’üdür. Yer
                                           demir yolu yok. Her yer kayalık. Tekrar gene heyet kurdu rahmetli.
                                                                                                                                                                                               seçiminin, milli güvenlik gerekçesiyle böylelikle önce        dayalı ticaretin yapıldığı bir yer olmuştur. Osmanlı

                                                                                                                                                                                               Ereğli’den Gökçebey’e, daha sonra da Karabük’te               Dönemi’nde, İstanbul için meyve ve sebzenin her
                                                                                                                                                                                               yapılması uygun görülmüştür.                                  çeşidinin olduğu Ereğli’den ve Bartın’dan, yiyecek,
                                           Aydın Engin: Hangi rahmetli? İnönü mü, Atatürk mü?                                                                                                                                                                eşya vb. ürünler motorlarla götürülmekte, dönüşte
                                                                                                                                                                                               Fabrika için kömür ihtiyacı Ereğli’den karşılanacaktır;
                                           Hakkı Yardibi: Gazi, Gazi. Atatürk yani. Heyete dedi ki “Ankara-                                                                                    fakat hala demirin nereden karşılanacağı bilinmemekte,        tuhafiye ve bakkaliye malzemeleri getirilmektedir.

                                           Zonguldak arasına demir yolu kurun. Şemasını yapın, getirin bana.                                                                                   bir bölümünün mevcut kaynaklardan, kalan kısmının             Cumhuriyet sonrasında da İstanbul ile bu yakın ilişki
                                           Heyet çıktı. Yol ölçümü yaptılar. Geldiler, geldiler. Bolluk deresi var                                                                             ise Tunus, İspanya veya Yunanistan’dan karşılanması           devam etmiştir.
                                           şurda. Oraya kadar geldiler. Tıkandılar kaldılar.                                                                                                   düşünülmektedir. Tesislerin 10 milyon Türk Lirası ön          Ereğli, Cumhuriyet’e ve onun simgesi Cumhuriyet
                                                                                                                                                                                               yatırım maliyetine yapılması öngörülmüş; ancak kapasite       Halk Fırkasına olan desteğini hiçbir zaman
                                                                                                                                                                                               bir misli arttırılınca maliyet 22 milyon Türk Lirası’na       kesmemiş, Halkevi’nin etkinlikleri ile genç kuşakları
                                           Aydın Engin: Yani ileriye gidemiyorlar mı?                                                                                                          çıkmıştır.                                                    da Cumhuriyet’e bağlı olarak yetiştirmeye devam
                                                                                                                                                                                                                                                             etmiştir. Toplumsal faaliyetlere yüksek katılım gösteren
                                           Hakkı Yardibi: Gidemiyorlar değiş, baktılar, ne kuş uçar ne kervan geçer,                                                                           Bu arada Sivas, Divriği’de zengin demir yatakları             kimliğini yitirse de günümüze kadar İstanbul ile süren
                                           ne de demir yolu geçer. Ne yapacağız? E gideceğiz Mustafa Kemal’e,                                                                                  bulunmuş ve Ankara-Zonguldak demir yolu hattı                 yakın ilişkiler, Ereğli’nin sosyal yaşamının belirleyicisi

                                           raporu vereceğiz. Buradan yol imkânı yok geçmez diye. Döndüler                                                                                      tamamlanmıştır. Fabrikaların temeli 1937’de atılmış,          olmuştur.
                                           Ankara’ya, geldiklerinde Atatürk çağırdı onları. N’oldu dedi. Paşam ne                                                                              1941’de tüm bölümler bitmiş ve işletmeye açılmıştır.          Turneler başlangıçlarını Ereğli’den yapmış, İstanbul’da
                                           olacak falan yere kadar... Şirince’ye kadar iyi de, ordan ötesine imkân                                                                             Kısacası, Karabük de Zonguldak gibi artan nüfusuyla           bitirmişlerdir. Böylelikle Ereğli’nin ileri gelenleri ile
                                           yok. Niye? Atatürk niye diye sordu. Efendim, bütün boğaz kaya. Burdan                                                                               sıfırdan yaratılmış bir kent haline getirilmiştir.            devlet erkânının, İstanbul ile bağı kopmamış, her
                                           demir yolu imkânsız. Durdu Atatürk bir an. Sordu onlara. Dedi ki bir                                                                                                                                              türlü gelişmeyi en fazla bir yıl içinde yakalamışlardır.

                                           amele, bir günde, o geçmez dediğiniz kayadan bir kilo taş koparabilir                                                                               Toplumsal Yaşam                                               İstanbul’un tarım ürünlerine olan ihtiyacı sayesinde
                                           mi? Ötekiler, koparır Paşam diyince, “Yolu yaptık!” dedi. Derhal geriye,                                                                            Tüm ülkede 1923 yılından sonra bir devrin kapanıp,            ekonomik olarak Ereğli pek sorun yaşamamıştır.
                                           marş marş!                                                                                                                                          yeni bir dönemin başladığı 1923 yılı, Zonguldak için          1930’lu yıllar ise; bir taraftan hükümetin devletçilik

                                           Böylelikle Atatürk’ün zoruyla 1934 müydü, 33 müydü neyse, Zonguldak-                                                                                değişimin ve dönüşümün başladığı bir yıl olmuş; idari         politikası uygulamaları, diğer taraftan ise savaş sonrası
                                           Ankara arasında demir yolu yapıldı. Sonra da fabrikanın inşaatına                                                                                   yapıdan başlayarak tüm birimlere yayılan milliyetçi bir       Türkiye’nin imar çalışmaları ile geçmiştir.

                                           başlandı.                                                                                                                                           akım etkisini göstermeye başlamıştır.                         Kozlu, Zonguldak, Kilimli ve Çatalağzı’nı birleştiren
                                                                                            Kaynak: Cumhuriyet Gazetesi, 1994.                                                                 Zonguldak’ın il olmasından önce atanan İbrahim Bey,           5 km’lik demir yolu hattı ve tünellerin yapımı 1934
                                                                                                                                                                                               ilk vali olarak bu dönemde hizmete başlamış, sonra            yılında Fransız şirketi tarafından tamamlanmış, bu
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83