Page 79 - ZTSO_100.YILKİTAP
P. 79

Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl  76                                                        Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl  77






                        planı da demir-çelik yatırımı için Ereğli’yi göstermiş;       görev yerini Hüseyin Hüsnü Bey’e bırakmıştır. Akif
                        fakat Mareşal Fevzi Çakmak güvenlik sebebiyle başka           Behzat İyidoğan döneminde il olmanın gerektirdiği
 Karabük Demir-Çelik Fabrikasının kuruluş   bir yer bulunması gerektiğini belirtmiştir.  hükümet binası Zonguldak’ta, ilçe yönetim binaları
 günlerinden Kuvvet Santralı Ustabaşılığı’ndan emekli   Bunun üzerine Mareşal Fevzi Çakmak Ankara’dan uçağa   ise Kozlu ve Kilimli ilçelerinde yapılmıştır. Bunun yanı

 Hakkı Yardibi ile gazeteci Aydın Engin röportajı...  binerek 1933 yılında Gökçebey’e gitmiştir. Uçak bir   sıra okullar açılmıştır. Başta ulusal madencilik anlayışını
                                                                                      yayabilmek için, küreci ustalarının yetiştirilmesi
                        noktada hava boşluğuna düşmüştür. Uçakların hava
                        boşluğuna düşmesi, irtifa kaybettirdiği için; bu noktanın     amacıyla Maden Mektebi inşa edilmiştir. 1924 yılında
                                                                                      Yüksek Maden Mühendisi Okulu açılarak, madencilik
 Hakkı Yardibi: Karabük, evet. Karar verildi. Karar verildi; ama fabrikayı   kurulacak tesis için uygun olduğu, havadan gelecek   bilimleri birikiminin yaratılması amaçlanmıştır.
 yapmak için ne lazım? Yol lazım. Yol gerekli. Malzeme gelecek. Peki   herhangi bir saldırıyı zorlaştıracağı düşünülmüştür. Bu   Batı Karadeniz Bölgesi’ni kapsayan, Sinop’a kadar olan
 nereden gelecek? Havadan gelmez ya. Ee, Ankara-Zonguldak arası   nokta, Safranbolu kazasına bağlı Öğlebeli köyünün   bölgedeki tek doğal limana sahip olan Ereğli, takasa
                        ekime elverişli alanları, bugünün Karabük’üdür. Yer
 demir yolu yok. Her yer kayalık. Tekrar gene heyet kurdu rahmetli.
                        seçiminin, milli güvenlik gerekçesiyle böylelikle önce        dayalı ticaretin yapıldığı bir yer olmuştur. Osmanlı

                        Ereğli’den Gökçebey’e, daha sonra da Karabük’te               Dönemi’nde, İstanbul için meyve ve sebzenin her
                        yapılması uygun görülmüştür.                                  çeşidinin olduğu Ereğli’den ve Bartın’dan, yiyecek,
 Aydın Engin: Hangi rahmetli? İnönü mü, Atatürk mü?                                   eşya vb. ürünler motorlarla götürülmekte, dönüşte
                        Fabrika için kömür ihtiyacı Ereğli’den karşılanacaktır;
 Hakkı Yardibi: Gazi, Gazi. Atatürk yani. Heyete dedi ki “Ankara-  fakat hala demirin nereden karşılanacağı bilinmemekte,   tuhafiye ve bakkaliye malzemeleri getirilmektedir.

 Zonguldak arasına demir yolu kurun. Şemasını yapın, getirin bana.   bir bölümünün mevcut kaynaklardan, kalan kısmının   Cumhuriyet sonrasında da İstanbul ile bu yakın ilişki
 Heyet çıktı. Yol ölçümü yaptılar. Geldiler, geldiler. Bolluk deresi var   ise Tunus, İspanya veya Yunanistan’dan karşılanması   devam etmiştir.
 şurda. Oraya kadar geldiler. Tıkandılar kaldılar.  düşünülmektedir. Tesislerin 10 milyon Türk Lirası ön   Ereğli, Cumhuriyet’e ve onun simgesi Cumhuriyet
                        yatırım maliyetine yapılması öngörülmüş; ancak kapasite       Halk Fırkasına olan desteğini hiçbir zaman
                        bir misli arttırılınca maliyet 22 milyon Türk Lirası’na       kesmemiş, Halkevi’nin etkinlikleri ile genç kuşakları
 Aydın Engin: Yani ileriye gidemiyorlar mı?  çıkmıştır.                               da Cumhuriyet’e bağlı olarak yetiştirmeye devam
                                                                                      etmiştir. Toplumsal faaliyetlere yüksek katılım gösteren
 Hakkı Yardibi: Gidemiyorlar değiş, baktılar, ne kuş uçar ne kervan geçer,   Bu arada Sivas, Divriği’de zengin demir yatakları   kimliğini yitirse de günümüze kadar İstanbul ile süren
 ne de demir yolu geçer. Ne yapacağız? E gideceğiz Mustafa Kemal’e,   bulunmuş ve Ankara-Zonguldak demir yolu hattı   yakın ilişkiler, Ereğli’nin sosyal yaşamının belirleyicisi

 raporu vereceğiz. Buradan yol imkânı yok geçmez diye. Döndüler   tamamlanmıştır. Fabrikaların temeli 1937’de atılmış,   olmuştur.
 Ankara’ya, geldiklerinde Atatürk çağırdı onları. N’oldu dedi. Paşam ne   1941’de tüm bölümler bitmiş ve işletmeye açılmıştır.   Turneler başlangıçlarını Ereğli’den yapmış, İstanbul’da
 olacak falan yere kadar... Şirince’ye kadar iyi de, ordan ötesine imkân   Kısacası, Karabük de Zonguldak gibi artan nüfusuyla   bitirmişlerdir. Böylelikle Ereğli’nin ileri gelenleri ile
 yok. Niye? Atatürk niye diye sordu. Efendim, bütün boğaz kaya. Burdan   sıfırdan yaratılmış bir kent haline getirilmiştir.  devlet erkânının, İstanbul ile bağı kopmamış, her
 demir yolu imkânsız. Durdu Atatürk bir an. Sordu onlara. Dedi ki bir                 türlü gelişmeyi en fazla bir yıl içinde yakalamışlardır.

 amele, bir günde, o geçmez dediğiniz kayadan bir kilo taş koparabilir   Toplumsal Yaşam  İstanbul’un tarım ürünlerine olan ihtiyacı sayesinde
 mi? Ötekiler, koparır Paşam diyince, “Yolu yaptık!” dedi. Derhal geriye,   Tüm ülkede 1923 yılından sonra bir devrin kapanıp,   ekonomik olarak Ereğli pek sorun yaşamamıştır.
 marş marş!             yeni bir dönemin başladığı 1923 yılı, Zonguldak için          1930’lu yıllar ise; bir taraftan hükümetin devletçilik

 Böylelikle Atatürk’ün zoruyla 1934 müydü, 33 müydü neyse, Zonguldak-  değişimin ve dönüşümün başladığı bir yıl olmuş; idari   politikası uygulamaları, diğer taraftan ise savaş sonrası
 Ankara arasında demir yolu yapıldı. Sonra da fabrikanın inşaatına   yapıdan başlayarak tüm birimlere yayılan milliyetçi bir   Türkiye’nin imar çalışmaları ile geçmiştir.

 başlandı.              akım etkisini göstermeye başlamıştır.                         Kozlu, Zonguldak, Kilimli ve Çatalağzı’nı birleştiren
 Kaynak: Cumhuriyet Gazetesi, 1994.  Zonguldak’ın il olmasından önce atanan İbrahim Bey,   5 km’lik demir yolu hattı ve tünellerin yapımı 1934
                        ilk vali olarak bu dönemde hizmete başlamış, sonra            yılında Fransız şirketi tarafından tamamlanmış, bu
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84