Page 197 - ZTSO_100.YILKİTAP
P. 197
Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl 194 Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl 195
1910 yılında, gıda toptancılığı ilk iş kolları olmuş. önemli adımlarından O dönemlerde sizin ailenizin
O dönem Zonguldak’a gemilerle gelen gıda biridir. Ford’un dışında Zonguldak’ta kimler ticaret
malzemesi Devrek, Çaycuma, Ereğli ve Bartın’a Türkiye satış yetkisini ...en önemli hamle yapıyordu?
Ülkenin sanayisi kömüre dağıtılıyordu. Dolayısı ile gıda toptancılığı en alan ilk iki şirketten 1936 yılında yaşanıyor; O dönem çeşitli aileler var
biri olmuşlar. İlginç
büyük ticari faaliyet alanıydı. Düşünün tüm
bağlı olduğu için, Zonguldak bölgenin gıda ihtiyacını karşılamak nasıl bir olan; büyük şehirler Zonguldak’ın ilk oto Benim ailemin onlarla ilişkileri her
Zonguldak’ta ticaretle uğraşan.
en önemli şehirdi. Ankara, organizasyonu gerektiriyor o günlerde? Büyük dururken Amerika’dan galerisini açmaları ve zaman iyi düzeydeydi. Sadece ticaret
İstanbul, İzmir havagazı zorluk ve zahmetler. Zonguldak’a getirilen Ford arabalarının satışını yapan ailelerle değil, şehrin tüm
fabrikaları kömürle çalışıyor, Ülkenin sanayisi kömüre bağlı olduğu için pazarlanması. Şimdi başlatmaları o dönem bence ileri gelen aileleri ile iyi ilişkilerimiz
araçların ülke geneline
elektrik kömürden üretiliyor. Zonguldak en önemli şehirdi. Ankara, İstanbul, girişimcilik diyorsunuz şehir ve ülke ekonomi ve vardı. Gazi Paşa Caddesi’nde Aile
Gemiler buharlı, kömürle İzmir hava gazı fabrikaları kömürle çalışıyor, ya, asıl girişimcilik o ticaret tarihinin önemli Kiler Bakkaliyesi, Bahriye Bakkaliyesi,
Ereğli’den hısımlarımız olan
çalışıyor. Kömür, hayattı o elektrik kömürden üretiliyor. Gemiler buharlı, dönemdeydi. Ülkenin adımlarından biridir. Çakaloğlu, daha sonraki yıllarda
kömürle çalışıyor. Kömür, hayattı o zaman.
zaman... Ailemin ticarette büyümesi, gaz yağı satışının sanayileşme ve gelişim Ford’un Türkiye satış Yağcılar, Şekerler… Yıllarca
çabası içinde insanlar
başlaması ile hızlanıyor. Ardından 1915 yılında kendilerine iş olanağı yetkisini alan ilk iki şirketten dükkân komşuluğu
yaptık. Ailevi
Socony Vacoom Oil Company adında, sonradan yaratmaya çabalıyorlardı. biri olmuşlar. İlginç olan; ilişkilerimiz de
adı Mobil olan, şirketin madeni yağlarını satmaya Benim büyüklerim de; büyük şehirler dururken devam etti.
başlıyorlar. Akaryakıt işi böylelikle başlıyor. Alişan Bey, babam, Amerika’dan Zonguldak’a
Ardından akaryakıt istasyonu açıyorlar. Ben 1983 amcalarım bu durumu getirilen araçların ülke
yılında Mobil Türkiye’nin daveti ile İstanbul’da değerlendirerek geneline pazarlanması.
katıldığım bir törende Türkiye’nin en eski otomotiv alanında
bayilerinden biri olarak 78. yıl plâketini aldım. girişimlerde bulunmuşlar. Şimdi girişimcilik diyorsunuz
Dolayısıyla hesaba göre bu bayilik 1915 yılına Bunun yanında ya, asıl girişimcilik o
tekabül ediyor. Türkiye’de olmayan dönemdeydi...
bazı markaları getirerek
Ticari yaşamımızda en önemli girişimlerimizden satmaya başlamışlardı.
biri de 1956 yılında bugün Uzunkum olarak Araba lastiği satıyorduk
bilinen mevkide yaptırdığımız Mobil’in benzin ve mesela Dunlop marka. Dunlop’un lastiği vardı,
mazot depolarıdır. Bugün o devasalıkta depoları ayrıca tenis raketi ve toplarını da satıyorduk
ancak rafinelerde görebilirsiniz. Bölgenin dükkânda. Zonguldak’ta tenis sporu ilgi
akaryakıt ihtiyacını karşılayabilmek için yapıldı o görüyordu; ama malzeme alacak yer yoktu, spor
depolar; gemi ile gelen mal depolara boşaltılırdı. malzemesi de satıyorduk anlayacağınız. Bunun
Oradan tankerlerle dağıtılırdı. Biz de uzun yıllar şehir ekonomisine katkısını bir düşünün.
devam ettirdik bu nakliye işini.
Bunların tümü önemli girişimler elbette; ama
en önemli hamle 1936 yılında yaşanıyor.
Zonguldak’ın ilk oto galerisini açmaları ve Ford
arabalarının satışını başlatmaları o dönem
bence şehir ve ülke ekonomi ve ticaret tarihinin
Zonguldak Tenis sporu tarihinden bir kare (1935).