Page 197 - ZTSO_100.YILKİTAP
P. 197

Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl  194                                                       Zonguldak Ticaret ve Sanayi Odası 100. Yıl  195






 1910 yılında, gıda toptancılığı ilk iş kolları olmuş.   önemli adımlarından                             O dönemlerde sizin ailenizin
 O dönem Zonguldak’a gemilerle gelen gıda   biridir. Ford’un                                             dışında Zonguldak’ta kimler ticaret
 malzemesi Devrek, Çaycuma, Ereğli ve Bartın’a   Türkiye satış yetkisini   ...en önemli hamle            yapıyordu?

 Ülkenin sanayisi kömüre   dağıtılıyordu. Dolayısı ile gıda toptancılığı en   alan ilk iki şirketten   1936 yılında yaşanıyor;   O dönem çeşitli aileler var
                        biri olmuşlar. İlginç
 büyük ticari faaliyet alanıydı. Düşünün tüm
 bağlı olduğu için, Zonguldak   bölgenin gıda ihtiyacını karşılamak nasıl bir   olan; büyük şehirler   Zonguldak’ın ilk oto   Benim ailemin onlarla ilişkileri her
                                                                                                         Zonguldak’ta ticaretle uğraşan.
 en önemli şehirdi. Ankara,   organizasyonu gerektiriyor o günlerde? Büyük   dururken Amerika’dan   galerisini açmaları ve   zaman iyi düzeydeydi. Sadece ticaret
 İstanbul, İzmir havagazı   zorluk ve zahmetler.   Zonguldak’a getirilen   Ford arabalarının satışını    yapan ailelerle değil, şehrin tüm
 fabrikaları kömürle çalışıyor,   Ülkenin sanayisi kömüre bağlı olduğu için   pazarlanması. Şimdi   başlatmaları o dönem bence   ileri gelen aileleri ile iyi ilişkilerimiz
                        araçların ülke geneline
 elektrik kömürden üretiliyor.   Zonguldak en önemli şehirdi. Ankara, İstanbul,   girişimcilik diyorsunuz   şehir ve ülke ekonomi ve   vardı. Gazi Paşa Caddesi’nde Aile

 Gemiler buharlı, kömürle   İzmir hava gazı fabrikaları kömürle çalışıyor,   ya, asıl girişimcilik o   ticaret tarihinin önemli   Kiler Bakkaliyesi, Bahriye Bakkaliyesi,
                                                                                                         Ereğli’den hısımlarımız olan
 çalışıyor. Kömür, hayattı o   elektrik kömürden üretiliyor. Gemiler buharlı,   dönemdeydi. Ülkenin   adımlarından biridir.   Çakaloğlu, daha sonraki yıllarda
 kömürle çalışıyor. Kömür, hayattı o zaman.
 zaman...   Ailemin ticarette büyümesi, gaz yağı satışının   sanayileşme ve gelişim   Ford’un Türkiye satış   Yağcılar, Şekerler… Yıllarca
                        çabası içinde insanlar
 başlaması ile hızlanıyor. Ardından 1915 yılında   kendilerine iş olanağı   yetkisini alan ilk iki şirketten   dükkân komşuluğu
                                                                                                         yaptık. Ailevi
 Socony Vacoom Oil Company adında, sonradan   yaratmaya çabalıyorlardı.   biri olmuşlar. İlginç olan;    ilişkilerimiz de
 adı Mobil olan, şirketin madeni yağlarını satmaya   Benim büyüklerim de;   büyük şehirler dururken      devam etti.
 başlıyorlar. Akaryakıt işi böylelikle başlıyor.   Alişan Bey, babam,   Amerika’dan Zonguldak’a
 Ardından akaryakıt istasyonu açıyorlar. Ben 1983   amcalarım bu durumu   getirilen araçların ülke
 yılında Mobil Türkiye’nin daveti ile İstanbul’da   değerlendirerek   geneline pazarlanması.
 katıldığım bir törende Türkiye’nin en eski   otomotiv alanında
 bayilerinden biri olarak 78. yıl plâketini aldım.   girişimlerde bulunmuşlar.   Şimdi girişimcilik diyorsunuz
 Dolayısıyla hesaba göre bu bayilik 1915 yılına   Bunun yanında   ya, asıl girişimcilik o
 tekabül ediyor.        Türkiye’de olmayan                   dönemdeydi...
                        bazı markaları getirerek
 Ticari yaşamımızda en önemli girişimlerimizden   satmaya başlamışlardı.
 biri de 1956 yılında bugün Uzunkum olarak   Araba lastiği satıyorduk
 bilinen mevkide yaptırdığımız Mobil’in benzin ve   mesela Dunlop marka. Dunlop’un lastiği vardı,
 mazot depolarıdır. Bugün o devasalıkta depoları   ayrıca tenis raketi ve toplarını da satıyorduk
 ancak rafinelerde görebilirsiniz. Bölgenin   dükkânda. Zonguldak’ta tenis sporu ilgi

 akaryakıt ihtiyacını karşılayabilmek için yapıldı o   görüyordu; ama malzeme alacak yer yoktu, spor
 depolar; gemi ile gelen mal depolara boşaltılırdı.   malzemesi de satıyorduk anlayacağınız. Bunun
 Oradan tankerlerle dağıtılırdı. Biz de uzun yıllar   şehir ekonomisine katkısını bir düşünün.
 devam ettirdik bu nakliye işini.
 Bunların tümü önemli girişimler elbette; ama
 en önemli hamle 1936 yılında yaşanıyor.
 Zonguldak’ın ilk oto galerisini açmaları ve Ford
 arabalarının satışını başlatmaları o dönem
 bence şehir ve ülke ekonomi ve ticaret tarihinin

 Zonguldak Tenis sporu tarihinden bir kare (1935).
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202